Positivt hjärnsläpp – skriv dig hög

När du hamnar i flow kan du få uppleva en känsla av att jaget börjar upplösas och att tidskänslan blir annorlunda, att du försvinner in i berättelsen och är där, eller ser händelser spelas upp som på film. I hjärnan händer något spännande: prefrontala cortex tystnar. Och det är i prefrontala cortex som den sociala impulskontrollen och den inre kritikern håller till. Man skulle kunna kalla processen för en form av positivt hjärnsläpp.

Skriv dig hög
”Det känns som att hjärnan blir överhettad och inte går att stänga av, som att man blivit drogad.” Susanne

Samtidigt som det positiva hjärnsläppet inträffar börjar din neurokemi att utsöndra en sammanställning av hormoner som belönar din ansträngning och bidrar till en känsla av att vara lite hög. Troligen är detta hjärnans sätt att belöna en kreativ eller fysisk ansträngning samtidigt som den mentala kapaciteten blir både högre och lite annorlunda.

Dopamin – ger vakenhet, entusiasm och glädje (dopamin är med i bilden när vi blir förälskade, tränar och finns i mycket små mängder i choklad).
Noradrenalin – ett stresshormon som höjer din prestanda.
Endorfiner – kroppens eget morfin som också utsöndras vid skratt och förälskelse. Kan också ge ett psykiskt beroende.
Anandamin – en endokannabinoid vars verkningar påminner om cannabis. Finns också i extremt små mängder i choklad.

Dröm eller trans?
”Jag åker liksom in i huvudet, allt runt omkring försvinner. Oftast förändras ljuset – det är oftast ljusare i boken än där jag fysiskt befinner mig.” – Veronica

Även hjärnvågorna förändras från de normala betavågorna till en blandning av alfa- och thetavågor. Det är bland annat när du dagdrömmer som alfavågorna uppstår och jag tycker mig märka att många författare fått skäll som barn för sitt ständiga dagdrömmande (som alltså är en nödvändighet för kreativitet). Thetavågor uppstår i gränslandet mellan sömn och vakenhet, som precis innan du ska somna. I det tillståndet blir hjärnan mer kreativ och skickad att kombinera nya idéer. Kombinationen av alfa- och thetavågor kan också uppstå efter meditation och yoga.

Fulskriv!
”För att någon flow ska kunna äga rum över huvud taget för mig så krävs ställtid. Det utgör också hindret i 99 procent av fallen.” Agnes

Ta inte skrivandet för allvarligt – då blir det svårare att komma igång. Tänk hellre att du ska fulskriva.

När du vet allt ovanstående förstår du säkert varför det är så viktigt att slänga ut sin inre kritiker om man vill hamna i flow. Stress, kritiska tankar och inre självkritik mördar effektivt din kreativitet och bromsar det positiva hjärnsläppet. Om du försöker skriva en ”bra” mening kan det räcka för att skapa ett hinder inför flödet. Det kan kännas som om hjärnan går i baklås. Tänk hellre att du ska fulskriva eller bara skriva lite skräp. Allt du skriver går ändå att stryka och skriva om. Jag tror att många aspirerande författare tänker att de drabbats av skrivkramp när de i själva verket behöver slänga ut kritiska tankar, eller helt enkelt vänta ut den tröskel som ofta föregår flöde. Det kan till och med vara så att du anstränger dig för mycket!

De flesta manus innehåller både text som kommit till i flöde och som yxats fram med stor ansträngning för att därefter fyllas ut och utvecklas. I flöde blir man både mer produktiv och mer kreativ. Ofta skriver man på en högre nivå men det känns uppslukande snarare än ansträngande.

En positiv baksmälla
Enligt The Flow Genome Project får vi en förhöjd kapacitet efter en session med flow – effekten kan till och med vara dagen efter. Många författare känner sig gladare och mer öppna till sinnet efter ett skrivpass. Varje skrivpass vässar dessutom korttidsminnet och den mentala kapaciteten. Om du vill träna upp din förmåga att hamna i flöde kan du testa följande övning: Så skapar du flöde

Källor och mer läsning
Flow States and Creativity
www.psychologytoday.com/blog/the-playing-field/201402/flow-states-and-creativity

Genius or Madness? The Psychology of Creativity
www.youtube.com/watch?v=Nje–J7fsfw

Flow and the Ultimate Human Performance
https://www.youtube.com/watch?v=LBo5blagguc

Mer från Författarkurs.se

10 tips för att klara av jobbstress och skapa skrivtid

Släng ut din inre kritiker

Share

2 reaktion på “Positivt hjärnsläpp – skriv dig hög

  1. Pingback: ÖVNING: Så skapar du flöde | FÖRFATTARKURS.SE

  2. Pingback: Släpp fram kreativiteten i skrivet | Linda Åkerström

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *