ÖVNING: Så skapar du flöde

writingflow2Jag blev på allvar intresserad av konsten att snabbare skapa flow/ flöde när jag insåg hur svårt det var att få tiden att räcka till med tre barn, nystartat företag, ett stort antal kursdeltagare och ett eget romanprojekt. I flödet försvinner känslan av tid och rum och det kan kännas som om texten skriver sig av sig självt. Författares kreativa flödesprocesser kan se olika ut, men jag tror att de flesta kan träna upp förmågan att snabbare hamna i flöde.

Den övning jag rekommenderar grundar sig på praktisk erfarenhet, vetenskapliga rön om flow och även inslag av KBT.  Du börjar med att undersöka din personliga flödesprocess  och lär dig därefter att framkalla den snabbare.

Utrusta dig nu med papper och penna eller bara din laptop och gå igenom följande frågor. Låt det ta tid och anteckna dina svar.

1. Behövs några förberedelser, till exempel en viss rutin (”ritual”), musik eller tystnad?

2. Har ni någon ”tröskel” eller väntan innan flödet kommer? Vad gör ni under tiden? Exempel: Jag pillar i föregående stycke, det blir som en uppvärmning. Musik filtrerar bort skräptankar så att jag kan fokusera.

3. När flödet inträffar, hur känns det mentalt? Försök komma ihåg och sätta ord på detta. Exempel: Jag upplever att jag ”faller genom orden” eller genom hinnan som skiljer den här världen från den andra.

4. När flödet inträffar, hur känns det i kroppen? Exempel: Jag får en förnimmelse av ett visir, något händer i pannområdet/ över ansiktet.

Skapa flöde
Nu kommer du att få lära dig att skapa flöde i fyra enkla steg.

1. Om du behöver: gör din rutin eller ritual för att se till att allt du behöver till skrivandet är tillgängligt. För min del betyder det en laptop, kaffe och ett par mörka chokladrutor och musik som hjälper mig över tröskeln.

2. Stress tar effektivt ihjäl flödet, så du behöver börja med att hitta ett lugn. Ett sätt som fungerar för många är att helt enkelt sluta ögonen och ta tre lugna andetag.

3. Ta fram dina anteckningar och försök att MINNAS hur flödet känns MENTALT och i KROPPEN. Blunda gärna igen. Förstärk intrycken, ungefär som om du skruvar upp känslovolymen. Om du vill kan du även ge ditt flöde en färg och föreställa dig att färgen tilltar i styrka och färgar dig från topp till tå.

4. Börja nu skriva, antingen genom att peta lite i det du skrev i går eller ”fulskriva” – det vill säga skriva utan att tänka på hur bra det blir. Kom ihåg att inte ge dig för snabbt, det är vanligt att uppleva en mental tröskel innan flödet inträffar.

För att fullt ut dra nytta av övningen – läs gärna den här artikeln om vad som händer när du hamnar i flöde och varför det är positivt för ditt skrivande (om du inte redan gjort det). Övningen kan ge positivt resultat redan första gången, men pröva gärna under minst en vecka. Med träning kan vägen till flöde bli kortare.

Jag samlar på historier om hur det går för författare som testat den här tekniken för att snabbare framkalla flöde – maila mig gärna och berätta hur det gick! Önskar er massor av inspiration och flöde!

Share

En reaktion på “ÖVNING: Så skapar du flöde

  1. Pingback: Positivt hjärnsläpp – skriv dig hög | FÖRFATTARKURS.SE

Kommentarer inaktiverade.