grammatik,  redigering,  stil

Är helvetet kantat av adverb?

Författare har fasor som andra kanske inte riktigt kan förstå, till exempel att råka använda för många adjektiv och adverb. På skrivarforum är det vanligt att varna för både adverb- och adjektivsjuka. Vi får höra att Mark Twain brukade säga ”If you see an adjective, kill it” och att Stephen King anser att vägen till helvetet är kantad med adverb. Innan du raderar en hel ordklass eller två, rekommenderar jag dock att du letar adjektiv och adverb i några romaner du råkar ha i närheten. I den här artikeln ska vi också ta reda på vad Mark Twain och Stephen King egentligen sa, samt studera hur de skriver.

Adjektiv och adverb: ett experiment
Som ett experiment drog jag nyss ut Anna Breitholtz Monséns kritikerrosade thriller Stranden bland mina böcker av kursdeltagare. Hittade flera adjektiv på en slumpmässig sida: hög, ärrat, nyvaken, förvirrad, djupa, grova, synlig.
Slog därefter upp en slumpmässig sida i Joyce Carol Oates Himlafågel och hittade några adjektiv och tre adverb direkt: upprörda, förundrade, hemskt, otäckt, sexuellt.
Testade även Umberto Ecos On Literature och fann på samma sätt både adverb och adjektiv: försiktigt, tålmodigt, obligatoriska, intern, underordnad.
Med andra ord finns både framgångsrika genreromaner och författare som vi betraktar som mästare som använder både adjektiv och adverb. Låt oss ta en titt på Stephen Kings och Oscar Wilde också. Har de kanske lyckats uppnå perfekta stilar genom att undvika adverb eller adjektiv?

Stephen King: en stil kantad med adverb
Jag laddar ned ett utdrag ur Stephen Kings Fairy Tale. Där hittar jag följande adjektiv i första kapitlet: ordinary, right, goddamned, clear, padlocked. En sökning hittar även följande adverb: purely, really, fully, mostly, urgently, exactly, probably, strictly, finally, usually och några till i början av boken. Ja precis, det är samme Stephen King som påstår att vägen till helvetet är kantad av adverb. Jag kan bara dra slutsatsen att han antingen inte kan sin grammatik (och uppenbarligen klarar sig utmärkt ändå) eller att han menar att man ska rensa bort de som är onödiga. Om vi går tillbaka till vad King skriver i sin bok On Writing: A Memoir of the Craft (som på svenska heter Att skriva: En hantverkares memoarer) så säger han så här:
”I believe the road to hell is paved with adverbs, and I will shout it from the rooftops. To put it another way, they’re like dandelions. If you have one on your lawn, it looks pretty and unique. If you fail to root it out, however, you find five the next day… fifty the day after that… and then, my brothers and sisters, your lawn is totally, completely, and profligately covered with dandelions. By then you see them for the weeds they really are, but by then it’s—GASP!!—too late.”
Är det en form av ”Easter egg” att citatet innehåller tre adverb? Eller kan det vara så att Stephen King inte riktigt tänkte sig för?

Mark Twain: dödar inte alla adjektiv
I experimentets sista del skummar jag Mark Twains roman The American Claimant. De första två meningarna lyder:

”It is a matchless morning in rural England. On a fair hill we see a majestic pile, the ivied walls and towers of Cholmondeley Castle, huge relic and witness of the baronial grandeurs of the Middle Ages.”

Räkna gärna adjektiven. Senare i kapitlet finns adverben patiently, thoroughly, softly, presently, morally, legally och intrepidly med flera. Vad var det Mark Twain sa egentligen? Faktum är att han inte rekommenderade att du ska döda alla adjektiv, utan de flesta. Så här lyder hela citatet: “When you catch an adjective, kill it. No, I don’t mean utterly, but kill most of them–then the rest will be valuable. They weaken when they are close together. They give strength when they are far apart.”

Väl valda ord
Tillsammans med Mark Twain kan vi landa i att rädslan för adjektiv och adverb riskerar att bli överdriven – det handlar snarare om att ta bort vilka ord som helst som är överflödiga. En god stil kommer aldrig att handla om en ordklass eller en viss skrivregel, utan en känsla för rytm, melodi och väl valda ord. Självfallet handlar det också om genre och vilken tidsperiod författaren befinner sig i. Precis som i en trädgård ska du inte rensa bort allt som växer, men om du rensar bort en del överflöd lyser det du lämnar kvar desto mer.

Ofta är det småord och även adjektiv och adverb, men det kan lika gärna vara andra ord. Exempel på adjektiv som ofta kan tas bort: lite, ganska, stor, liten, varm, kall, hög, låg. Tumregeln är att radera ord (oberoende av ordklass) om de inte gör någon större skillnad, eller om meningen blir starkare utan dem. Jag ger ibland tipset att vara uppmärksam på adjektiv och adverb som förklarar känslor. Ibland blir gestaltningen starkare av att du rensar bort några eller alla, men det finns alltid undantag.

Du hittar fler tips för stilutveckling på Författarkurs 1-5 och även i min bok Skriv Skriv Skriv: Verktyg för författare (på sidan 165).

Fler myter 
Ja absolut – du får skriva en jag-roman – om myten att det skulle vara sämre att skriva i jag-form

Funderar du över fler skrivmyter? Eller vill du utveckla din stil och ditt skrivande på en författarkurs? Kontakta mig gärna!

Print Friendly, PDF & Email
Share

Jag heter Jorun och jobbar som författare, leder skrivkurser och frilansar. Som trebarnsmamma har jag en hel del knep och erfarenheter kring hur man skapar skrivtid och prioriterar. Jag brinner också för skrivandet som hantverk, från idéer och berättarknep till den magi som uppstår när karaktärerna får ett eget liv och berättelsen tar över.