bujo

Bujo för författare – dagboken med plats för allt

Bujo för författareHar gjort i ordning höstens bujo, det vill säga min vardagsbibel som jag alltid har med mig. Bujo låter lite som en kamsport men är en förkortning för ”bullet journal”, en metod för att hålla ordning på en dagbok som innehåller ALLT, inklusive skrivandet, höstens författarkurser och släktens födelsedagar. Innan jag började med bujo hade jag fem eller fler olika anteckningsböcker plus en kalender och en dagbok. Jag har en kaotisk hjärna och glömmer vad jag skulle göra i köket innan jag är framme, så jag behöver listor och system men också utrymme för kreativitet. Principen bakom bujo är egentligen förbluffande simpel: Gör ett index så att du snabbt kan överblicka vad boken innehåller. Vissa gör bujo till en konstform, andra håller det väldigt enkelt.

Så här gör jag min bujo
1. Köper en prickad anteckningsbok, favoriten är Leuchtturm men vilken som helst går bra. Prickarna är till hjälp för att rita och används även som radavstånd.
2. Fyller i sidan med namn och adresser så att jag kan få tillbaka bujon om jag glömmer den någonstans.
3. Gör ett uppslag med en årsöverblick. Brukar skriva ut en årskalender från Kalendersidan.se som förebild.
4. Gör ett antal veckouppslag, inte mer än ett halvår i sänder (min bujo brukar räcka i ett halvår).
5. Det är grunden, sedan är det bara att fylla på med precis vad som helst!

Min bujo innehåller bland annat listor med vanor för författandet, uppslag om skrivandet och jobbet med författarkurser, barnen och hälsa, idéer jag vill förverkliga, läsloggar, iakttagelser och idéer. Jag blandar gärna in bilder och urklipp, en och annan biljett eller vad jag nu kommer på. Självfallet hamnar också alla idéer kring noveller och romaner i dagboken. Till dagens göromål går det åt post-its och när jag är klar med uppgifter skriver jag ned dem i veckoplanen. När en bok tar slut daterar jag den och ställer i bokhyllan.

Några fallgropar när du gör din bujo 
1. Tänka att den ska bli perfekt – det kommer den inte att bli men den blir fin och funktionell ändå.
2. Räkna fel. Det är ingen katastrof (se nr 1) men jag brukar göra en försiktig skiss med suddbläck först.

3. Krångla till systemet – om det börjar ta för lång tid att skapa bujon kan man tröttna.

Mer om hur bujon kom till kan du läsa om på bulletjournal.com
Vill du gå en författarkurs med mig? Hela utbudet hittar du via BOKA DIREKT där du också kan läsa mer om innehållet i skrivarkurserna.
Print Friendly, PDF & Email
Share

Jag heter Jorun och jobbar som författare, leder skrivkurser och frilansar. Som trebarnsmamma har jag en hel del knep och erfarenheter kring hur man skapar skrivtid och prioriterar. Jag brinner också för skrivandet som hantverk, från idéer och berättarknep till den magi som uppstår när karaktärerna får ett eget liv och berättelsen tar över.

3 kommentarer

  • bengt rubin

    Jorun….jag var som du, listor litet överallt; en kalender för inbokade möten, en i datorn, en lista på saker om ska till landet, en lista över böcker jag läst osv..Snubblade på begreppet Bullet Journal strax efter jul i år och har sen dess byggt upp ett ’lagom’ set med sidor. Fast jag ändrar och lägger till, samt skaffar inspiration från alla dessa videos som finns på youtube mm. Men nu har jag en lista/bok/källa/komihåg mm . Sen kör jag daglig planering och veckovis planering via Googles kalender, ofta berör ju möten fler personer, de flyttas med kort varsel, och ’kom ihåg at göra saker’ flyttas från en måndag till en onsdag osv. När månaden är slut skriver jag ut en månadskalender i svart vitt från google och klistrar in den

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *