Vägen till publicering 3: Att hantera refuseringar

Bästa boten mot refuseringsångest har för mig alltid varit att redan vara sysselsatt med ett nytt bokprojekt. Du är förmodligen skulpterad i marmor om du kan ta emot ett refuseringsbrev utan att bli besviken alls, men faktum är att de allra flesta författare har upplevt motgångar och refuseringar. För att påminna om detta har jag tapetserat det här inlägget med några ikoniska författare som blivit refuserade en gång i tiden. Tänk om de hade gett upp i stället för att envisas med sitt skrivande och sina inskick? Några välkända författare som blivit refuserade innan sitt genombrott är exempelvis Margaret Mitchell, J.K. Rowling, Agatha Christie, C.S. Lewis, Stephen King, Yann Martel, Frank Herbert, John Grisham, Chinua Achebe, Sylvia Plath och Astrid Lindgren. Här kan du läsa refuseringsbrev till ett antal författare och det är enkelt att föreställa sig hur ångerfulla bokförlagen måste ha blivit när de insåg sitt misstag: http://mentalfloss.com/article/91169/16-famous-authors-and-their-rejections

Varför blir du refuserad? 
Den absolut vanligaste anledningen att bli refuserad är tyvärr att manuset inte håller, men det finns många undantag. Näst vanligast är att bokförlaget helt enkelt får ta emot hundratals manus av varierande kvalitet, och de satsar på de manus som är som mest utvecklade, har en potential att nå en stor publik, och i vissa fall har litterära kvalitéer utöver det vanliga. Jag har ett par författarvänner som har svårt för att bli utgivna för att de skriver på en litterär nivå som i bästa fall kan leda till Augustpris, men som också kan innebära en ekonomisk risk för bokförlaget. En annan vanlig anledning till refusering är att du skickat in ett bokmanus av en typ som är relativt vanlig, eller med en vinkel som inte är nog originell. Om så är fallet kan du överväga att bearbeta manuset och din vinkel … läs mer här.

När ska du ge upp? 
Det händer ibland att en författare frågar mig hur de ska veta om det är värt att fortsätta skriva. För mig har det aldrig varit ett alternativ att ge upp, så jag vet inte om jag är rätt person att tala om för andra hur de ska göra. I stället har jag haft som plan B att starta eget bokförlag och bli egenutgivare, vilket flera av mina förebilder har blivit. Frida Moisto som gick Författarkurs 1 hos mig gav själv ut sin thriller Som nitroglycerin och hamnade etta på Akademibokhandeln i Jönköpings försäljningslista. Läs mer om Frida Moisto och andra författare som blivit utgivna på alltifrån stora bokförlag till små, eller på egen hand: https://forfattarkurs.se/walk-of-fame-vi-blev-utgivna/
Vill du veta om du är ”gjord för att bli författare” kan du också läsa min artikel ”Kan alla bli författare?” Svaret är nej, men kanske inte av de anledningar som många tror.

Det här är del 3 i serien ”Vägen till publicering”. Nästa del kommer att handla om vad du behöver tänka på när du skriver kontrakt. Den 18 oktober 2018 utkommer min nästa roman Embla – Om du ändå levde nu hos Bokförlaget Mormor. Under processen från manus till utgiven bok passar jag på att blogga om utgivningsprocessen.

Relaterade artiklar:
Vägen till publicering del 5:
Manusvässning och omslag

Vägen till publicering del 4:
Äntligen kontrakt

Vägen till publicering del 3:
Att hantera refuseringar

Vägen till publicering del 2:
Dags att skicka manus!

Vägen till publicering del 1:
Ett välarbetat manus

Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *