Nybörjarmissar i början
Ett fenomen jag ser då och då på mina författakurser är en svävande början. Ofta börjar det med en ”Han” eller ”Hon” som har starka känslor eller tillbakablickande tankar, men det blir svårt för läsaren att få grepp om vem det handlar om och varför man ska läsa vidare. Tänk gärna att du ska etablera en huvudkaraktär som läsaren kan bonda med och att din början ska ha någon form av upptakt eller rörelse. Nybörjarmissar är ett populärt ämne på författarkurser och Bickham har samlat inte mindre än 38 varningar i sin bok The 38 Most Common Fiction Mistakes. Det finns regler som kan vara intressanta att bryta, men precis som med stavfel fungerar det som bäst när det sker medvetet.
Jack M. Bickham tipsar om att börja berättelsen från första meningen snarare än att beskriva eller bygga bakgrund. Tre saker som kan bromsa manuset redan i början är för mycket beskrivning, tillbakablickar och att det saknas ett hot. Läs mer om hur du skriver en spännande början här.
Bonustips: Är du intresserad av scen och strukturbygge kan du läsa i stort sett hela Bickhams bok Scene and Structure på Google Books.
En kommentar
Pingback: