bokbranschen,  bokutgivning

Boksug på ICA

Vi har börjat vänja oss vid att välja mellan chips, godis och böcker vid kassan på ICA. Snart får du kanske fler böcker att välja mellan än tidigare samtidigt som urvalet kommer att te sig begränsat om du jämför med att kliva in i en bokaffär eller surfa runt i nätbokhandeln. I artiklarna ”Bonniers tar plats i varuhuset” och ”En bok till maten”? berättar DN om hur Pocketgrossisten vinner mark både i varuhus som Åhléns och på mataffärerna, ett koncept som visat sig vara mycket lönsamt. Tolv ICA-butiker har begåvats med en ”Book shop” från Pocketgrossisten, något som i början ledde till en ökad bokförsäljning på över 200 procent.

Kritikerna talar om Bonnierdominans och bästsäljarism  men Pocketgrossisten  säger att de helt enkelt kommer att sälja ”rätt” böcker, oavsett om den råkar vara märkt Bonniers, Norstedts eller det mindre förlaget Sekwa (som specialiserar sig på litteratur översatt från franska). Frågan är bara vem som avgör vad som är rätt – är det verkligen kunden? Jag passar på att rekommendera Unni Drougges skarpa analys ”Sådan är bästsäljarismen” ur senaste numret av Författaren.

Print Friendly, PDF & Email
Share

Jag heter Jorun och jobbar som författare, leder skrivkurser och frilansar. Som trebarnsmamma har jag en hel del knep och erfarenheter kring hur man skapar skrivtid och prioriterar. Jag brinner också för skrivandet som hantverk, från idéer och berättarknep till den magi som uppstår när karaktärerna får ett eget liv och berättelsen tar över.

En kommentar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *