7 tips för att klara av jobbstress och skapa skrivtid

En tidigt morgon i januari 2015 vaknade jag av att min son kräktes i min säng för att en kvart senare få ett telefonsamtal om att en nära släkting låg i koma i främmande land (han vaknade aldrig igen). Sedan dess har det dykt upp fler oväntade tacklingar kring mig, mina nära och kära. Jag är djupt tacksam för alla fantastiska upplevelser som också har kantat livets väg , men är numera inställd på att vad som helst kan hända, oavsett hur min tidsplan ser ut. Det är därför jag skriver oavsett vad. Skrivandet är som syre, ett sätt att skapa mening ur det obegripliga, och om jag väntade på bättre tider så skulle jag kanske inte skriva några böcker alls.

Det jag inte skriver om på Facebook
Min senaste bok Vidunder skrev jag med en deadline på tre månader samtidigt som jag kämpade som en tiger för en av mina nära som inte mådde bra. Det finns sådant jag inte skriver om på Instagram eller Facebook. Inte för att det är hemligt, utan för att det känns för privat, eller handlar om andras integritet. Men jag vill berätta att mitt liv inte heller är perfekt, Jag kämpar med skrivtid, jobb och privatliv. Varje dag. Den här artikeln kom till för att jag ofta hör av aspirerande författare som känner att livet bjuder på mer än det var tänkt. Känner du att tillvaron bjuder på mer än du hade tänkt dig så är du i gott sällskap – det är något som de flesta av mina kursdeltagare känner igen. Här kommer därför ett försök till en överlevnadsguide för författare och andra kreativa människor.

annetyler1. Din bästa tid är nu
Under mina år som författare och kursledare har jag insett att den där dagen då en mecenat ringer på min dörr och säger ”Nu ska jag ge dig en stor summa pengar så att du kan skriva i precis den takt du vill och få massor av tid över för dina barn” inte lär inträffa i första taget. Livet tar ständiga strypgrepp på oss med extrajobb, flyttbestyr, tentor, förkylningar, sjukdomar, skador och oväntade händelser . Just därför hjälper det inte att skjuta skrivandet på framtiden, även om det kan behöva pausas ibland. Om du inte tar dig tiden trots alla hinder finns risken att du aldrig gör det.

2. Skaffa inspirerande förebilder
Fundera över författare som skrivit även när de haft mycket att göra så får du perspektiv på din egen situation. Nelson Mandela skrev så många brev han fick tillstånd till medan han under 27 år satt i fängelse. Jag har svårt för att tänka mig svårare omständigheter för skrivandet och tänker ofta på Mandela när jag frestas att hoppa över en skrivsession.

Skrivande vänner och kursdeltagare ger mig också inspiration: författaren som förlorade sin dotter två gånger och skrev en bok om det, den pensionerade journalisten som efter flera cancerbehandlingar knappt kunde röra ena armen men ändå skrev varje dag, och sjuksköterskan som tog sig en stunds skrivtid under vissa ambulansfärder när läget var under kontroll. De skapade mening genom skrivandet – och delade även sina upplevelser med andra.

3. Sätt rutiner – även om det blir i liten skala

monetlivsdromEtt av mina bästa knep för att hinna med skrivandet är att göra det först på dagen, oavsett vad. Allt annat hinner man på något sätt med ändå men om man sparar skrivandet till sist blir det inte gjort. Skrivandet är en av mina bästa vänner och även en kort stunds skrivande ger själen utlopp och vila. Det kan ske i form av att skriva dagbok eller genom att unna sig så lite som en kvart med ditt skrivprojekt (en kvart har man alltid). Att unna dig själv skrivtid är en viktig del i att förebygga stress; forskning visar att kreativt skrivande kan förbättra förmågan till inlärning, öka förmågan att hantera känslor och förebygga depression. Så tänk inte på skrivandet som oviktigt eller något som kan prioriteras bort, utan som din livsdröm och en del av din hälsa.

4. Skaffa en arbetsplan
Kanske har du redan en arbetsplan men det är vanligt att det vi tänkte uträtta blir avbrutet av mail, telefonsamtal och andra intryck som får hjärnan att uppleva nya prioriteringar. Ett av mina bästa tips är att vänta med att kolla mail och internet till EFTER skrivtiden och andra uppgifter som kräver fokus. När det kommer in nya arbetsuppgifter skriver jag in de flesta i min kalender i stället för att omedelbart agera på dem. Texter för kursdeltagare sorterar jag så att jag hela tiden ger feedback i datumordning.

5. Sluta multitaska
Vi är utsatta för en bluff: att det skulle vara positivt att ”hålla många bollar i luften” men forskning visar att hjärnan blir förvirrad och fördummad när vi gör flera saker på en gång. Härom dagen skrev jag också om teknikstress och varför det är viktigt för författare att hitta ett förhållningssätt till teknik. Gör i stället en sak i sänder så blir du mer effektiv samtidigt som du blir lugnare. Jag får ibland frågan om hur jag kan klara av så många kursdeltagare simultant – svaret är att det gör jag inte. Varje gång jag läser en text finns bara den författaren och den texten.

6. Ta hand om dig
Stress skadar hjärnceller i hippocampus och ökar risken för sjukdomar, depression och försämrat korttidsminne. Om jobbet håller på att ta död på dig: försök hantera det innan du rusar rakt in i en betongvägg. Det är en illusion att du får mer gjort när du stressar runt, du håller snarare på med att förstöra ditt eget medvetande och din hälsa, vilket leder till att du blir allt sämre på att sköta ditt jobb. Att gå in i skrivflöde med en stressad hjärna är svårt. Genom att skapa utrymme för vila, träning, dina vänner och ditt skrivande kommer du inte att hinna mindre, utan mer. Samtidigt skapar du en livsresa som är värd varje andetag. Se upp om du känner dig frestad att sluta träna, träffa vänner, vila och ägna dig åt dina intressen – det är vanligt att hoppa över just de aktiviteter som ger energi när du är stressad.

7. Smartare och friskare med tupplurar
Ladda om genom att vila eller meditera i minst en kvart om dagen för att minska stress, få bättre minne och bli mer effektiv. Några berömda människor som rutinmässigt tagit tupplurar är Leonardo da Vinci, Thomas Edison och Albert Einstein. Som en trevlig sidoeffekt sjunker risken för hjärtsjukdom med ca 37%. Om du behöver övertyga ledningen på din arbetsplats om meditation för lönsamhet och vinst kan du nämna namn som David Lynch, John Lennon, Bill Ford, Steve Jobs och Arianna Huffington. Forskning och tips för den ultimata tuppluren hittar du här.

BOKTIPS

Om ditt liv börjar kännas som ”Skriket”
– var extra rädd om dig!

Do it Tomorrow av Mark Forster. En fantastisk bok om att överleva en pressad arbetssituation.

Control Stress av Paul McKenna. Det finns många böcker om stresshantering men jag tycker om att Paul McKenna är så pass praktiskt inriktad. Boken och övningarna ger resultat från dag 1.

LÄS OCKSÅ …

Skrivtid – flera artiklar om du skapar skrivtid, något jag också jobbar mycket med på mina skrivarkurser.

8 skrivhinder och lösningar
– en samling vanliga skrivhinder och hur du tar dig över dem.

Kreativt skrivande har positiva effekter för din hälsa:
www.huffingtonpost.com/2013/11/12/writing-health-benefits-journal_n_4242456.html

Så drabbas din hälsa av stress:
www.stressmottagningen.nu/stress-och-stressjukdomar/kroppens-reaktioner-vid-langvarig-stress/

Share

En reaktion på “7 tips för att klara av jobbstress och skapa skrivtid

  1. Pingback: Positivt hjärnsläpp – skriv dig hög | FÖRFATTARKURS.SE

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *