författardrömmar

Tål du inte kritik?

Där fick du! Hoppas du lärde dig något nytt.

Jag har precis dragit igång nya författarkurser både i Gamla Stan och på distans och märker i vanlig ordning av att flertalet aspirerande författare dras med skadat självförtroende. En kvinna som börjat en skrivarkurs på distans hos mig fick höra på ett internetforum att hon skriver platt och undrade om hon kan bli bättre av att ta till sig det. Jag svarar bestämt nej!

Jag skulle önska att fler författare vågade tro på sig själva och sitt skrivandes naturliga utveckling – det är enligt min uppfattning mycket viktigare än att lyssna på kritik. Att lära sig hantera kritik är dock en viktig del i skrivandet. Konstruktiv kritik kan rent av leda till språng i din utveckling som författare. Som deltagare på en författarkurs får du ut dubbelt så mycket lärdom om du passar på att vara aktiv i utbytet av kritik.

Men hur ska du veta vad du behöver lyssna på – och hur du ger konstruktiv kritik?

Lär dig känna igen konstruktiv kritik
För att fatta mig kort: all kritik kan tas med en nypa salt så länge den inte kommer med ett förslag. Om du får höra att din text är platt blir du antagligen missmodig och vet inte vad du ska göra åt det. Kritiken blir värdelös. Många ord som används i kritik, till exempel ”platt” blir lätt till tanklösa klyschor. Vad menas egentligen med att texten är platt? Man skulle lika gärna kunna säga att den typen av kritik är platt – den är svår att förstå och innehåller inget konstruktivt förslag. Platt kritik kan kännas som att få en käftsmäll utan att förstå varför (även om avsändaren kan mena väl).

Det är en enorm skillnad mellan att säga: ”din text är platt” och ”jag skulle vilja ha fler sinnesintryck och träffande detaljer så att jag kan leva mig in.” Ett konstruktivt förslag hjälper dig att förstå och ger dig idéer – som du kan välja att använda, inspireras av eller strunta i. Det är fortfarande du som är författaren.

Genomtänkt, ärlig och relevant
Konstruktiv kritik bör vara ärlig och genomtänkt. Om du vill bli bättre på att ge kritik: tänk på att vara konstruktiv. Du kommer att tvingas tänka till ett extra varv och blir på köpet bättre på att skriva själv, eftersom din förståelse för vad som fungerar fördjupas. Du bör också försöka förstå vad författaren vill med sin text så att du inte kommer med kritik som är irrelevant (till exempel att du uppmanar en thrillerförfattare till stilövningar värdiga en Augustprisvinnare).

Men lite får man väl tåla?
Många har fått lära sig att aggressiv kritik är nyttig och att det gäller att vara riktigt tuff. Vi kan jämföra detta med att träna boxning. Om du försöker mosa en nybörjare med slag efter slag, kanske nybörjaren till slut skaffar sig någon sorts erfarenhet. Fast det är ännu mer troligt att nybörjaren helt och hållet ger upp. Tänk dig i stället att du stannar upp och ger ett tips: tryck fram axeln maximalt när du gör en rak höger.* Det rådet kan nybörjaren använda direkt. På samma sätt kan jag se hur författare på mina skrivarkurser mycket snabbt utvecklas när de får konstruktiv handledning.

Exempel på platt kritik – och konstruktiv kritik.
Platt: Du har stavat fel.
Konstruktiv/ positiv: Var noga med korrläsningen så lyfter texten ett snäpp.

Platt: Texten känns död.
Konstruktiv/ positiv: Pröva att använda fler sinnesintryck, till exempel smak och doft!

Platt: Det här känns övertydligt.
Konstruktiv/ positiv: Ta bort överflödiga förklaringar så vässar du din gestaltning. Då får läsaren vara med och räkna ut, och det gillar läsare.

Är texten bra då?
Det är enorm skillnad mellan att försöka vara en stilistisk ekvilibrist och en thrillerförfattare. Vilken text som helst är avsedd att nå sin publik och väcka känslor och tankar, till exempel skapa uppmärksamhet, beröra, ge upphov till konstnärlig njutning eller irritera. Om du lyckas nå din målgrupp på det sätt du hoppades, då fungerar texten bra.

TIPS
Jobba mer på ditt självförtroende än på att kunna ”ta kritik.” Din åsikt är minst lika värdefull som kritikerns.

Ta inte platt kritik – ta bara konstruktiv kritik som känns givande och utvecklande.

Bestäm vad du vill lyssna in och var inte alltid ödmjuk.

Om två kritiker fastnar på samma ställe eller ger dig liknande råd: var lyhörd. Du kanske vill lösa det på ditt eget sätt, men din text har inte nått fram som du hade tänkt dig och då har du jobb att göra.

För övrigt … 
Kritik betyder varken bra eller dåligt – utan kommer från grekiskans kritikos som betyder att kunna bedöma eller urskilja. När jag håller författarkurser ingår alltid ett lektionsmoment om konsten att utbyta kritik, både att ge och ta emot.

Print Friendly, PDF & Email
Share

Jag heter Jorun och jobbar som författare, leder skrivkurser och frilansar. Som trebarnsmamma har jag en hel del knep och erfarenheter kring hur man skapar skrivtid och prioriterar. Jag brinner också för skrivandet som hantverk, från idéer och berättarknep till den magi som uppstår när karaktärerna får ett eget liv och berättelsen tar över.

6 kommentarer

  • Bitte Pålsson

    tack för detta, Nu känns det redan lite bättre.
    Alla har nog olika syften och mål med en sådan här kurs.
    Nu tänker jag försöka koppla av och ta det i min takt och ha roligt under tiden.

  • Annica Aurich

    Jag gillar tanken på konstruktiv kritik och att lyfta den som kritiseras. Att ge förslag på saker och ting som man kan tänka på är jättebra. Också tanken på att det är du själv som är författare och äger ditt arbete. Så viktigt: Om fler än en hänger upp sig på något är det säkert så att det är värt att titta på. Något har inte gått fram!

Lämna ett svar till Caroline Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *