Stressad? Skippa att-göra-listan!

Vi är många som lärt oss att anteckna ”att-göra-listor” och deadlines. Jag har börjat använda ett annat system som är mycket snällare mot hjärnan och där du tänker precis tvärt om – med hjälp av ”fått-gjort-listor”. Inget system är väl perfekt, men det fungerar så bra att jag inte kan låta bli att dela med mig av verktygen! I stället för att bli stressad över allt du inte hunnit med, hoppas jag att du ska känna dig helnöjd med allt du klarat av, oavsett om du är författare eller har ett jobb där struktur är viktigt.

Sätt upp strukturen
I korthet gör du så här:

1. Lämna hela veckans blad tomma (i fysisk kalender eller dator). Skriv bara in verkliga deadlines. En verklig deadline är till exempel din skattedeklaration, den måste in vid ett visst datum. Kolla mailen är ingen verklig deadline, det är bara bra att få den gjord varje veckodag (varannan brukar också vara helt okej).

2. Sortera allt du behöver få gjort i kategorier. Det kan se ut på olika sätt, men jag brukar sortera så att allt som går att få gjort vid samma tid och plats hör ihop. Organisera/ mail är till exempel en grej, författare en annan, familj en tredje. Jag har också en kategori för hälsa. Jag skriver alltså både jobb och privatliv i samma lista, men om du vill kan du skilja på dem.

3. Nu börjar det roliga! Du får stilpoäng för allt du får gjort under veckan, både sådant från listan och sådant som dyker upp fastän det inte var planerat. Helst ska du se till att något från alla kategorier blir gjort för att få en vettig livsbalans. Jag inleder varje dag med hundpromenad och sedan skrivtid i minst en timme. Då kan jag bocka av skrivtid och promenad. Därefter väljer jag något block som behöver bli gjort. Om det dyker upp något oplanerat, till exempel att jag behöver ta ett barn till doktorn, så skriver jag in att det blev gjort. Det är ju också något att vara nöjd över!

4. Flytta allt ogjort till nästa lista. Saker som inte blivit gjorda ännu från veckolistan flyttas över till nästa veckas lista på en dag som passar dig, till exempel fredag eller söndag.

5. Njut! Luta dig nu tillbaka och kolla vad fint du har jobbat på under veckan. Grattis!

Och så det här med maillådan …
En av mina absolut viktigaste principer för att få saker gjorda är att aldrig någonsin börja med maillådan. Det urartar lätt i brandsläckning som aldrig tycks ta slut. Testa i stället att sortera mailen senare under dagen och så här:
a) Radera snabbt allt onödigt.
b) Svara att du snart ska ta hand om sådant som är icke-akut, så att mottagaren vet att du är på bana. Spara dessa mail och gör alla på en gång vid ett annat tillfälle, återigen sorterat utifrån vilken typ av ärende det gäller (till exempel tio fakturor, eller tio liknande svar).
c) Besvara sådant som verkligen är akut. Tänk efter noga! Nästan inga mail kräver att du svarar omedelbart.
d) Om du ofta får fler än 30 mail om dagen kan du ha ett automatiskt mailsvar på, där du bekräftar att du har fått mailet och snart tar hand om det.

Har du några tips för att hålla sig organiserad och samtidigt njuta av livet så lämna gärna en kommentar!

Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *