Vad har din karaktär i glaset?

Caipirinha2Den kan låta som en oväsentlig fråga men kan du gissa vilken den absolut vanligaste drycken i nybörjarmanus är? Whisky. Kanske för att whisky ger associationer till hårdkokta hjältar och spänning, kanske för att whisky blivit så pass populärt under senare år. Om du med enkla medel vill undvika klichéer finns det dock all anledning att fundera över hur du kan använda drycker i dina berättelser för att säga något om din karaktär, sätta en atmosfär eller skapa en kontrast.

Caiphirina och döden
Den sötsyrliga drinken caipirinha finns med redan i titeln till Caipirinha med döden av Maria Ernestam och medan jag läste boken blandade jag drinken för att få veta hur den smakade (man mortlar limefrukter och socker i ett whiskyglas och tillsätter krossad is och cachaça). Smakupplevelser ökar inlevelsen till och med när vi bara läser om dem. När huvudpersonen Erica inleder ett förhållande med Döden med ett glas caipirinha i handen har drycken redan satt tonen.

Människolever och Chianti
Oberoende av genre kan drycker ge liv och djup till dina karaktärer. Den oförglömliga Lady Chablis i John Berendts Midnight in the Garden of Good and Evil är inspirerad av en verklig person som tog sitt artistnamn från en vinflaska. Om du läst Liftarens Guide till Galaxen av Douglas Adams känner du till en cocktail som heter The Pan Galactic Gargle Blaster. Bridget Jones favoritdryck är Chardonnay och hon har till och med fått skulden för att britter dricker allt mindre chardonnay. Hannibal Lecter i När Lammen tystnar av Thomas Harris berättar i både boken och filmen att han ätit människolever med favabönor och ett glas Chianti, vilket ger en kontrast mellan kannibal och finsmakare.

Whisky – klassiker eller kliché? 

hemingwaydrinkingHar du fortfarande svårt att släppa taget om whiskyn? Det behöver inte vara något fel med det, när allt kommer omkring förekommer den redan i klassiska verk. Fundera dock på vad du vill med whiskyn i ditt manus och hur du använder den i din gestaltning.

”The whiskey warmed his tongue and the back of his throat, but it did not change his ideas any, and suddenly, looking at himself in the mirror behind the bar, he knew that drinking was never going to do any good to him now. Whatever he had now he had, and it was from now on, and if he drank himself unconscious when he woke up it would be there.”

Ernest Hemingway, To Have and Have Not.

Övningar och tips

1. Spana efter drycker i film och böcker. Var uppmärksam på vad karaktärer dricker i filmer och i böcker. Kan du lära något av hur de använder drycker för att säga något om karaktären? Vill du hitta tips på filmer och böcker kan du kika på The Cocktail Chart of Film & Literature.

2. Testa olika drycker för karaktären. Fundera över vad som händer beroende på vilken dryck du ger din huvudperson. Vad händer om du ställer fram det du just nu råkar ha i barskåpet? Din favoritdryck från den senaste pubrundan? Eller kanske örtte med passionsfrukt och pepparmint?

3. Om du ändå vill använda whisky, var gärna specifik med vilken sort det är. Det blir inte samma stämning om hjältinnan gillar Tullamore Dew, Four Roses (en bourbon) eller Lagavulin. Jobba med whiskyn så att den inte bara klunkas ned i halsen på en trött kommissarie, det blir lätt en kliché. Kom också ihåg att whisky och whiskey inte är samma sak.

4. Blanda litterära drinkar. Författaren Tim Federle har tagit fasta på just ämnet drycker i litteraturen och skrivit en drinkbok med titeln Tequila Mockingbird (titeln anspelar på Harper Leees klassiker To Kill a Mockingbird).

Vid det här laget brukar jag få frågan om det är bra för kreativiteten att dricka. Det tycker jag inte personligen och de flesta författare jag känner skriver nyktra. Förr var myten om supande författargenier rätt vanlig men kreativiteten verkar dala ganska snabbt efter mer än ett glas eller en drink.

Bildkälla: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cocktail(5).JPG

Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *